dec 182016
 

ecc452f0467e7c4d665216ffb5161fea

Gedachten over onszelf hebben invloed op ons gedrag. Gedrag dat er voor zorgt dat we onze doelen wel of niet kunnen bereiken. Het is van belang dat we bewust zijn van de invloed van onze gedachten in ons leven. Men zou het hier oneens mee kunnen zijn, omdat men vaak denkt dat onze gedachtegangen geen directe invloed op ons leven kunnen hebben. Ze blijven in ons hoofd en we kunnen ze vaak gemakkelijk verstoppen. Toch bestaan er vele onderzoeken waaruit het precies omgekeerde blijkt. Negatieve gedachten creëren een ‘glazen plafond’ dat het vaak zeer moeilijk maakt voor ons om onze doelen te bereiken.

Een ‘glazen plafond’ kan gemakkelijk ontstaan door een aantal eenvoudige zinnen in je hoofd, zoals ‘Ik kan het niet’, ‘dit gaat me nooit lukken’, ‘ik heb het niet verdiend’ enz., te herhalen. De kunst is om die zinnen in je hoofd te herkennen en weg te laten. Het is zeer belangrijk om te weten dat zulke negatieve gedachten bestaan. Ikzelf moet vaak zorgen dat zulke negatieve gedachten geen bestaansrecht in mijn hoofd hebben. Ik verplaats zulke gedachten met positieve, zoals ‘kom op, ik kan het zeker!’. Het resultaat laat niet op zich wachten. Men moet het als een soort oefening zien. Dit keer geen oefening voor je spieren, maar een voor je brein. Deze oefening kan in het begin moeilijk zijn, maar met de tijd wordt je er veel sterker van.

Vaak is een negatief beeld gebaseerd op onsuccesvolle eerdere ervaringen. Het is logisch dat wanneer je een keer iets niet is gelukt, je denkt dat het je de volgende keer ook niet gaat lukken. Maar dat maar die instelling helpt je niet in het dagelijks leven. Als je mobieltje ergens in de kroeg gestolen is, betekent het ook niet dat je niemand kan vertrouwen. Hetzelfde geldt voor een presentatie op de universiteit. Als het jou een keer niet gelukt is om duidelijk te praten tijdens je presentatie, betekent het niet dat het bij een andere presentatie ook zo gaat. Dat wist je waarschijnlijk al, maar nu is het belangrijk die gedachte te implementeren in je gedachtegangen en het ook te gaan geloven.

Bovendien wordt het zeer moeilijk om je emoties te controleren als je je veel dingen persoonlijk aantrekt. Het hoef niet aan jou te liggen dat jouw baas chagrijnig is. Hij kan het ook te druk hebben. Als je aanneemt dat jij de oorzaak bent, krijg je stressgevoelens en zou je je minderwaardig kunnen gaan voelen.… Om dat te voorkomen: do not take everything so personally!

Gedachten die onrust brengen zijn ook niet effectief als je concrete resultaten wil bereiken. Er zijn veel dingen waar wij geen controle over kunnen hebben. Als je brein constant dingen vraagt waar je geen antwoord op weet, dan moet je die gedachten ook kunnen elimineren en onderdrukken. Het ligt niet altijd aan jou dat je niet de eerste van de klas bent geworden.

Er zijn heel veel externe factoren waarover je je geen zorgen over hoeft te maken. Dus als er de volgende keer negatieve gedachten die onrust in je leven brengen in je hoofd opkomen, dan moet je jezelf afvragen wat je eigenlijk in de situatie kan controleren. Als het blijkt dat je er zelf niet zoveel aan kunt doen, maak je dan geen zorgen!

Neem de tijd om te denken hoe je je wilt voelen. Het gaat over jou, over jouw leven en jouw keuzes. Laat je negatieve gedachten (als je die hebt) je leven niet overheersen en bepalen wat je wel of niet kan doen. Maak voor jezelf geen glazen plafond. Get over it and be succesful!